schnee snö snow

Det snöade lite här innan. Det var alltså årets första snö, jag längtar tills att marken är alldeles vit :')
det blir så vackert. Tänker mig en stjärnklar himmel, och marken täckt av tjocka glittriga lager av den kalla vita snön. Hahahaha jag blev lite poetisk där ;d
Dessutom är det ju väldigt roligt när skolan blir inställd pga av snöstorm så att man slipper skolan så som förra året vid ungefär den här tidpunkten. 


l
l
v

Snö är nederbörd i form av iskristaller enstaka eller sammanfogade, som faller från ett moln men kan även referera till snö som ligger på marken. Snöfall betecknar specifikt nederbörden och snötäcke betecknar snö på marken. Snö som virvlar upp från marken av tillräckligt kraftig och byig vind kallas snödrev. Snö är vanligast på vintern, men kan förekomma andra årstider om temperaturen medger detta. De nedfallande iskristallerna kallas snöstjärnor och i de fall de klumpas ihop blir det snöflingor. Dessa är ett granulärt material och har därmed en mjuk struktur, men snömassor blir mer kompakta om de pressas samman.

Enligt wikipedia, och nej jag lovar att jag inte är så dum i huvudet så att jag var tvungen att skriva det där som en kom-ihåg-notis till mig själv för att komma ihåg innebörden av SNÖ.


Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (det är bara jag som ser)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0